guardare la società con i dati

Alla scuola del futuro serve un nuovo modello di sapere

Students attend their lessons at the Aristofane high school in Rome, Monday, Jan. 18, 2021. High schools in Italy are gradually reopening after almost one year of e-learning since they were closed back in March 2020 due to the first wave of Covid-19. Only 50% of students and disabled students will be allowed to follow lessons in person at the time, the remaining 50% will follow the lesson via the internet. (AP Photo/Paolo Santalucia)
Students attend their lessons at the Aristofane high school in Rome, Monday, Jan. 18, 2021. High schools in Italy are gradually reopening after almost one year of e-learning since they were closed back in March 2020 due to the first wave of Covid-19. Only 50% of students and disabled students will be allowed to follow lessons in person at the time, the remaining 50% will follow the lesson via the internet. (AP Photo/Paolo Santalucia)
  • Tra i problemi più pressanti del sistema d’istruzione c’è, per il 52 per cento, il tema dell’obsolescenza e astrattezza dei programmi di studio (sottolineato dal 67 per cento dei giovani).
  • Gli ambiti più insufficienti sono ritenuti quello linguistico (56 per cento), quello ambientale e green economy (77 per cento) e, soprattutto, quello digitale (78 per cento).
  • All’origine dell’inadeguata formazione al mondo digitale ci sono: la carenza di laboratori (60 per cento, dato che al Sud sale al 66 per cento), l’obsolescenza dei programmi didattici, la ridotta preparazione dei docenti, l’inadeguatezza delle strutture e la mancanza di collegamento con le imprese.

Per continuare a leggere questo articolo